سردساز
سردساز

 

سايت چيست ؟
۱۴ديدگاه‌ها۱۴
سايت‌هاي اينترنتي اين روزها بخش بزرگي از زندگي روزمره ما را تشكيل مي‌دهند. http://digiblogs.ir/ مي‌توانيد يك روز خود را بدون چك كردن تابناك يا خبر آنلاين، بدون ديدن قيمت جديد ارز، بدون بررسي جديدترين تخفيف‌هاي ديجي كالا تصور كنيد!؟ از روي تراكت‌هاي تبليغاتي سوپرماركت محل گرفته تا تابلوهاي انتخاباتي، آدرس‌هاي اينترنتي همه جا ديده مي‌شوند! تا به حال به اين فكر كرده‌ايد كه معناي دقيق سايت چيست و اصلا اين پديده از كجا و چگونه شروع شده است؟

مي‌دانيد سايت‌ها چه انواع و اجزايي دارند؟

مي‌دانيد چه افراد و شركت‌هايي به سايت نياز دارند؟

دل‌تان مي‌خواهد يك سايت داشته باشيد اما نمي‌دانيد از كجا بايد شروع كنيد؟

اگر به پاسخ اين سوال‌ها و بسياري نكات ديگر در زمينه طراحي سايت علاقه‌مند هستيد در ادامه همراه ما باشيد. اين جا در وبنا زير و بم سايت‌هاي اينترنتي را براي‌تان روشن مي‌كنيم.

بيشتر بخوانيد : تفاوت بين سايت و وب سايت در چيست؟
تاريخچه سايت چيست ؟
قبل از اين كه به اعماق تاريخ برويم بايد اول موضوع بحث را روشن كنيم. تعريف علمي مفهوم سايت كمي پيچيده است اما به زبان ساده مي‌توان گفت:

يك وب سايت مجموعه‌اي از صفحات به هم پيوسته است كه از طريق يك آدرس قابل دسترسي هستند؛ صفحاتي كه شامل متن، تصوير، قالب‌هاي مختلف و … مي‌شوند.

در سال ۱۹۸۹ شخصي به نام تيم برنرز لي (Tim Berners-Lee) پروپوزالي را ارائه كرد كه شكل زندگي و ارتباطات بشر را براي هميشه تغيير داد.

او كه با نام TimBL نيز شناخته مي‌شود، مخترع World Wide Web يا شبكه جهان‌گستر است. نرم‌افزاري كه به كاربران اجازه مي‌دهد با استفاده از اينترنت هر كجا كه باشند به اطلاعات مورد نياز خود دسترسي داشته باشند.

اين پروفسور دانشگاه ام آي تي در سال ۱۹۹۱ اولين سايت تاريخ را در آزمايشگاه‌هاي بنياد علمي Cern رونمايي كرد. آدرس اين سايت info.cern.ch بود و اطلاعاتي را در مورد همين پروژه منتشر مي‌كرد.

اولين سايت‌ها با كدهاي ساده HTML نوشته مي‌شدند. صفحات اين سايت‌ها شامل سرتيتر و پاراگراف و ابرمتن (Hypertext) بود كه روي صفحه نمايش رايانه‌هاي مختلف به نمايش درمي‌آمد. در ابرمتن‌ها از ابرپيوند (Hyperlink) استفاده مي‌شد و از طريق اين پيوندها كاربران مي‌توانستند به صفحات ديگر مراجعه كنند.

از توضيحات علمي بگذريم. چيزي كه لازم است بدانيد اين است كه وب سايت‌ها بستر ارتباطي ساده و انعطاف‌پذير­ي هستند كه يكي از مهمترين دستاوردهاي تاريخ بشر به شمار مي‌روند و اين تازه زماني است كه هنوز موتورهاي جست‌وجو وارد بازي نشده‌ بودند! (يك روز خود را بدون گوگل تصور كنيد!)

انواع سايت‌هاي اينترنتي
انواع سايت‌هاي اينترنتي
با يك نگاه كلي همه سايت‌ها مثل هم به نظر مي‌رسند، نه؟ البته رنگ و رخسار و مطالبشان متفاوت است اما تفاوت‌هاي اصلي پشت پرده جريان دارد! سايت‌ها را مي‌‌توان از جهات گوناگوني مانند نوع كاربري، ويژگي‌هاي فني و نسل تقسيم‌بندي كرد.

انواع سايت از نظر فني
از ديدگاه فني، سايت‌ها به انواعي مثل دايناميك، استاتيك و … تقسيم مي‌شوند.

سايت استاتيك

سايت استاتيك يا ايستا به سايتي گفته مي‌شود كه قابليت تغيير يا آپديت شدن ندارد. اين سايت‌ها با دو روش HTML و فول‌فلش نوشته مي‌‌شوند. مزاياي سايت‌هاي استاتيك و پابرجا به شرح زير است:

براي طراحي سايت‌هاي استاتيك نيازي نيست برنامه‌نويس حرفه‌اي باشيد. يك اچ تي ام ال كار هم مي‌تواند فرايند طراحي را انجام دهد. به اين ترتيب هزينه طراحي سايت پايين مي‌آيد.
از آن جا كه طراحي صفحات در سايت‌هاي ايستا به صورت جداگانه انجام مي‌شود، طراح مي‌تواند هر صفحه را با ويژگي‌هاي منحصر به فرد طراحي كند.
اما معايب اين نوع سايت چيست ؟

امكان به روز رساني تنها توسط طراح سايت وجود دارد. در اين حالت شما براي حذف و اضافه مطالب به تماما به طراح وابسته هستيد.
هزينه نگهداري اين سايت‌ها بالاتر است چون صاحبان بايد هزينه‌هاي جداگانه‌اي براي ويرايش مطالب به طراح بپردازند و نمي‌توانند اين كارها را شخصا انجام دهند.
به دليل اين كه به روز رساني در سايت‌هاي ايستا انجام نمي‌شود، نمي‌توانند رتبه بالايي در موتورهاي جست‌وجو به دست بياورند. (تا به حال به صفحه دوم نتايج گوگل سر زده‌ايد!؟)
اين سايت‌ها انعطاف‌پذير نيستند و امكان برقراري ارتباط ميان كاربر و مدير در آن‌ها وجود ندارد. به همين دليل كاربران علاقه‌‌اي به سايت‌هاي ايستا ندارند.
سايت‌هاي دايناميك

سايت دايناميك يا پويا به سايتي گفته مي‌شود كه انعطاف‌پذير باشد و امكان ويرايش را در اختيار مديران قرار دهد. اين سايت‌ها با سيستم مديريت محتوا يا CMS طراحي مي‌شوند.

با داشتن اين سايت‌ها نيازي نيست خوره كامپيوتر باشيد يا برنامه‌نويسي بدانيد تا بتوانيد به راحتي به مطالب سايت خود دسترسي داشته باشيد، هر وقت دل‌تان خواست آن‌ها را تغيير بدهيد و به روز رساني كنيد. سيستم‌هاي مديريت محتواي متعددي وجود دارند كه وردپرس يكي از شناخته‌شده‌ترين آن‌ها است.

سايت‌هاي دايناميك، يا مبتني بر برنامه‌نويسي طراحي مي‌شوند يا به صورت فلش دايناميك. سايت‌هاي فلش دايناميك در بستر ادوب فلش نمايش داده مي‌شوند و به همين دليل سنگين هستند. سايت‌هاي سنگين دير بارگذاري مي‌شوند و در موتورهاي جست‌وجو رتبه‌هاي پايين‌تري دارند. اين سايت‌ها هر چند كه حوصله آدم را سر مي‌برند، زيبا و جذابند و براي كاتالوگ‌هاي معرفي محصول يا محتواي هنري مناسب هستند.

انواع سايت از نظر كاركرد
سايت‌ها كاركردهاي مختلفي دارند و براي موارد متعددي استفاده مي‌شوند. سايت‌هاي تفريحي، سايت‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي، سايت‌هاي خبري، سايت‌هاي فروشگاهي و … كه هر كدام ويژگي‌ها و كاربري خاص خود را دارند.

بيشتر بخوانيد : سايت آژانس هواپيمايي
انواع سايت از نظر نسل
بله شكاف ميان نسل‌ها در سايت‌هاي اينترنتي هم وجود دارد! سايت‌هاي اينترنتي از نظر نسل به سه دسته تقسيم مي‌شوند. سايت‌هاي نسل اول، يك‌طرفه هستند. يعني محتوا توسط مدير يا مديران سايت بارگذاري مي‌‌شود و كاربران فقط مي‌توانند آن را ببينند.

سايت‌هاي نسل دوم توليد محتواي سايت را به يك كار مشاركتي و تعاملي تبديل كردند. در اين سايت‌ها كاربران و بازديدكنندگان نيز در فرايند توليد محتوا سهيم هستند. مي‌توانند مطالب را لايك كنند، كامنت بگذارند و … در اين سايت‌ها نيازي به بارگذاري مجدد صفحات نيست و تنها بخش‌هايي كه تغيير كرده‌‌اند دوباره بارگذاري مي‌شوند. به اين ترتيب سرعت بارگذاري يا لود سايت بالاتر مي‌رود.

اما جديدترين نوع، يعني نسل سوم سايت چيست و چگونه عمل مي‌كند؟ سايت‌هاي نسل سوم، كه با نام وب معنايي نيز شناخته مي‌شوند، سايت‌هاي هوشمند هستند. اين سايت‌ها مخاطب خود را مي‌شناسند و با استفاده از تكنيك‌هاي داده‌كاوي و هوش مصنوعي، محتوايي متناسب با سليقه و نياز مخاطب نشان مي‌دهند. اين سايت‌ها بسيار پيشرفته هستند و پيچيدگي‌هاي زيادي دارند و به همين دليل تعداد كمي از آن‌‌ها موجود است.

سايت‌ها چگونه طراحي مي‌شوند؟
طراحي سايت
طراحي سايت مراحل متعددي دارد. اول بايد كسب‌وكار خود را به خوبي بشناسيد و هدف از راه‌اندازي سايت را مشخص كنيد. با توجه به اين هدف مي‌توانيد نوع سايت را انتخاب كنيد. بنابراين نمي‌توانيم بگوييم بهترين نوع طراحي سايت چيست .

بعضي از سايت‌ها با استفاده از سيستم‌هاي آماده و رايگان مديريت محتوا طراحي مي‌شوند. سيستم‌هايي مانند وردپرس يا جوملا كه قالب‌هاي آماده را در اختيار طراحان قرار مي‌دهند. استفاده از اين نوع سايت‌ها ساده و ارزان و براي اهداف كوچك بسيار مناسب است. حتي ممكن است خودتان هم بتوانيد يك سايت وردپرسي ساده و غير حرفه‌اي طراحي كنيد. البته اگر حوصله سر و كله زدن با نرم‌افزارها و خواندن متن‌هاي آموزشي را داشته باشيد!

نوع ديگر طراحي سايت به صورت سفارشي و توسط برنامه‌نويسان حرفه‌اي انجام مي‌شود. اگر قالب‌هاي آماده براي كسب‌وكار شما كافي يا مناسب نباشند، بايد از اين روش استفاده كنيد. سايت‌هاي بزرگي مانند يوتيوب، فيس بوك، ديوار، آپارات و … همگي با اين روش طراحي شده‌اند. اين نوع براي شركت‌هاي بزرگ و جيب‌هاي بزرگ مناسب تر است!

مي‌توانيد با شركت‌هاي طراحي سايت مشاوره كنيد. آن‌ها بر اساس نوع كسب‌وكار و هدف‌تان، نوع مناسبي را به شما پيشنهاد مي‌دهند.

اجزاي تشكيل‌دهنده سايت‌ها
سايت‌هاي مختلف، بخش‌هاي مختلفي دارند. مثلا بعضي از سايت‌ها درگاه پرداخت آنلاين دارند و بعضي ديگر ندارند اما يك سري عناصر در همه سايت‌ها مشترك هستند.

دامنه يا دامين

دامين (Domain) يا دامنه در واقع نام سايت شما است. يعني همان چيزي كه كاربران در صفحه مرورگر خود تايپ مي‌كنند تا به سايت شما برسند. اين نام بايد منحصر به فرد باشد. در واقع امكان وجود نام مشترك براي سايت‌هاي مختلف وجود ندارد. شركت‌هاي طراحي سايت نام‌هاي پيشنهادي را در يكي از ابزارهاي بررسي دامين چك مي‌كنند و در صورتي كه تكراري نباشد، مي‌توانيد نام سايت خودتان را انتخاب كنيد.

صفحه اصلي

صفحه اصلي يا هوم پيج (Home Page) اولين صفحه‌اي است كه كاربران بعد از ورود به سايت با آن مواجه مي‌شوند. اين صفحه به كاربران نشان مي‌دهد هدف سايت چيست. هوم پيج را مي‌‌توان به ويترين مغازه تشبيه كرد. يعني اين صفحه به نوعي معرف كسب‌وكار شما است و طراحي آن اهميت ويژه‌اي دارد. در صفحه اصلي از طريق مسيريابي (Navigation) كاربران را به بخش‌هاي مختلف سايت هدايت مي‌كنيد. معمولا سرتيترهاي مسيريابي در قسمت بالاي صفحه قرار مي‌گيرند.

صفحات درباره ما و تماس با ما

اين جا قرار است خودتان را معرفي كنيد. پس اين صفحات بايد به بهترين شكل طراحي شوند و كاملا در معرض ديد باشند. محتواي بخش درباره ما بايد بهترين كيفيت را داشته باشد و به خوبي شما يا كسب‌وكارتان را معرفي كند. در بخش تماس با ما اطلاعاتي مانند شماره‌هاي تماس، آدرس‌هاي پست الكترونيكي و نشاني شبكه‌هاي اجتماعي را قرار مي‌دهيد.

موارد ديگر

يك سايت ممكن است صفحات متعددي داشته باشد. مانند سايت‌‌هاي معرفي محصول كه در آن‌ها هر صفحه به معرفي يك يا چند محصول مي‌پردازد. در اين صفحات بسته به موضوع از محتواي متني، عكس و ويدئو منتشر مي‌شود. بعضي از سايت‌ها بخش‌هاي ديگري هم مانند فروشگاه يا وبلاگ دارند.

بيشتر بخوانيد : سايت اختصاصي
چه نوع كسب‌وكارهايي به سايت نياز دارند؟
امروزه تقريبا تمامي كسب‌‌وكارها به سايت نياز دارند! با توجه به بالا رفتن آمار استفاده از اينترنت و رواج استفاده از گوشي‌هاي هوشمند (حتي مادربزرگ‌ها دستور پخت غذا آپلود مي‌كنند!)، افراد هر جايي كه باشند مي‌توانند اطلاعات مورد نياز خود را از طريق سايت‌هاي اينترنتي يا شبكه‌هاي اجتماعي پيدا كنند. به همين دليل تمامي كسب‌وكارها، از كلينيك‌هاي پزشكي گرفته تا سوپر ماركت‌ها به سايتي براي معرفي خود نياز دارند.

وبسايت مثل يك كارت ويزيت يا كاتالوگ است كه اينترنت آن را در دسترس همه قرار مي‌دهد. كسب‌وكاري كه در اينترنت معرفي نشود، خيلي زود از بين مي‌رود. البته اين روزها شبكه‌هاي اجتماعي نيز مي‌توانند معرف شما در فضاي مجازي باشند.

براي راه‌اندازي يك سايت از كجا شروع كنيم؟
راه اندازي سايت
براي راه‌اندازي سايت بايد سه مرحله را طي كنيد: طراحي سايت، خريد دامين و اجاره سرور. بهترين كار اين است كه يك شركت طراحي سايت معتبر پيدا كنيد و كار را به آن‌ها بسپاريد. اين شركت‌ها، براي انتخاب نوع سايت به شما مشاوره مي‌‌دهند و بعد از عقد قرارداد، سايت را با توجه به ويژگي‌هاي خواسته‌شده براي‌تان طراحي مي‌كنند. حواس‌تان به انتخاب شركت باشد و با پيشنهادهاي عجيب و غريب وسوسه نشويد!

در مرحله بعد بايد براي خريد دامين اقدام كنيد. اين كار را مي‌‌توانيد شخصا انجام دهيد اما بهتر است آن را به شركت بسپاريد. ريزه‌كاري‌هاي زيادي در اين زمينه وجود دارد و بهتر است توسط افراد باتجربه انجام شود.

اجاره سرور آخرين مرحله راه‌اندازي سايت است. منظور از سرور كامپيوتري است كه سايت شما روي آن نصب مي‌‌شود. براي اجاره سرور به دو صورت مي‌توانيد اقدام كنيد:

اجاره سرور اختصاصي كه در آن همه منابع سرور در اختيار يك مشتري است. هزينه‌هاي سرور اختصاصي بسيار بالا است و براي سازمان‌هايي با بودجه‌هاي كافي مناسب است.

اجاره سرور يا هاست اشتراكي كه در آن شركت مالك سرور، آن را با استفاده از نرم‌افزارهاي خاصي ميان مشتري‌ها به اشتراك مي‌گذارد. اين تقسيم‌بندي بر اساس قدرت سيستم و پهناي باند انجام مي‌شود.

نكات مهم در مورد راه‌اندازي سايت
قبل از اقدام به راه‌اندازي سايت، كمي در اين زمينه تحقيق كنيد. روش‌ها و ابزارهاي مختلف را بشناسيد تا بتوانيد از كلاه‌برداري‌هاي احتمالي پيش‌گيري كنيد.
تبليغات فراواني در زمينه طراحي سايت وجود دارد. از خدمات شركت‌هاي معتبر استفاده كنيد و قبل از عقد قرارداد نمونه‌‌كارها و سابقه شركت را بررسي كنيد.
از تيم طراحي بخواهيد كه دامين را به نام شخص شما يا شركت‌تان ثبت كنند.
گول قيمت‌هاي خيلي پايين را نخوريد زيرا ممكن است كار بي‌كيفيتي تحويل بگيريد. قيمت‌هاي بسيار بالا نيز منطقي نيستند و لزوما به كيفيت عالي منجر نمي‌شوند. قيمت‌هاي رايج را مي‌توانيد با بررسي و تحقيق شناسايي كنيد.
پس از طراحي سايت، بايد تبليغات را شروع كنيد. سايتي كه كسي آن را نبيند، به چه درد مي‌خورد!؟
در اين مطلب به بررسي مفهوم سايت يا وب‌سايت پرداختيم و تاريخچه، انواع و بخش‌هاي آن را بررسي كرديم. حالا با توجه به مطالبي كه گفته شد مي‌توانيد تصميم بگيريد كه براي كسب‌وكار شما بهترين نوع سايت چيست و براي راه‌اندازي آن بايد از كجا شروع كنيد. فراموش نكنيد كه سايت معرف شما است و اگر طراحي مناسبي نداشته باشد و تجربه خوبي براي بازديدكنندگان رقم نزند، به ضررتان عمل خواهد كرد.

معناي دقيق سايت چيست؟
يك وب سايت مجموعه‌اي از صفحات به هم پيوسته در فضاي وب است كه از طريق يك آدرس قابل دسترسي هستند؛ صفحاتي كه شامل متن، تصوير، قالب‌هاي مختلف و ... مي‌شوند.

سايت هاي اينترنتي چه انواعي دارند؟
چه كسب و كارهايي به سايت نياز دارند؟

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۳ مهر ۱۴۰۰ ] [ ۱۲:۲۰:۲۰ ] [ سردساز ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی