سردساز
سردساز

 

وب سايت چيست و چگونه كار ميكند؟
قبل از مطالعه اين مطلب، پيشنهاد ميكنيم پادكست وب سايت چيست را گوش كنيد. در اين فايل صوتي https://asooweb24.ir/  درباره وب سايت، دامنه، هاست يا فضاي ميزباني وب، وب سرور، انواع وب سايت و تعاريف و اصطلاحات مرتبط صحبت كرديم و پس از گوش دادن به اين فايل صوتي به سادگي با مفهوم وب سايت و همه موضوعات درگير با راه اندازي سايت آشنا خواهيد شد.

پخش‌كننده صوت

00:00
00:00

براي افزايش يا كاهش صدا از كليدهاي بالا و پايين استفاده كنيد.
شما احتمالا با مفهوم يك وب سايت آشنايي داريد و ميدانيد كه معني وب سايت چيه و شايد در حال تحقيق درباره وب سايت هستيد اما شايد نتوانيد با يك وب سايت كار كنيد و ارتباط برقرار نماييد. ما در اين مقاله، يك مرور كلي از همه اجزاي مورد نياز براي برقراري ارتباط، مشاهده و تعامل وب سايت شما و يا هر وب سايت مورد نظرتان در اينترنت اشاره نموديم و پس از مطالعه اين مقاله ميدانيد كه وب سايت چيه و چگونه كار ميكنه و منظور از وب سايت چيست

وب سايت چيست؟
وب سايت به چه معناست : يك وب سايت مجموعه اي از اسناد، اطلاعات و پرونده هايي است كه از متن، گرافيك، رنگ، لينك و قالب بندي تشكيل شده است كه براي ايجاد ارتباط با كاربران تشكيل مي شوند.

تعريف وب سايت
به بياني، وب، نام مشترك شبكه جهاني است كه زيرمجموعه اي از اينترنت است و شامل صفحاتي است كه مي توان از طريق مرورگر وب به آنها دسترسي پيدا كرد.
بسياري از مردم تصور مي كنند كه وب، اينترنت است و از اين اصطلاحات به جاي يكديگر استفاده مي كنند، در حالي كه اصطلاح اينترنت در واقع به شبكه جهاني سرورها اطلاق مي شود كه اجازه مي دهد اطلاعاتي را كه در وب وجود دارد به اشتراك بگذاريد.

وب سايت ها معمولا با يك نام كه به آن دامنه (Domain) گفته مي شود فراخواني مي شوند و نوشتن آن با .www شروع شده و با ” com. ” يا ” ir. ” يا ” org. ” و … تمام مي شوند مانند www.paydarsamane.com يا www.paydarsamane.ir كه آدرس دامنه آن را مي توان هم به صورت ir. و هم به صورت com. و… ثبت نمود. البته www جزو دامنه محسوب نمي شود و دامنه اين سايت ها paydarsamane.com و payydarsamane.ir هستند و براي نظم دادم به فضاي كل اينترنت مرسوم است كه سايت ها را با www شروع مي كنند و دلايلي ديگري كه تخصصي هستند.

www مخفف World Wide Web است و ترجمه فارسي آن “وب جهان‌گستر” مي باشد. استفاده از www در ابتداي نام دامنه يك توافقي است در بين سازمان‌هاي ارائه دهنده خدمات وب، به اين منظور كه تمامي نام‌ها از يك پروتكل تبعيت كنند.

Com نيز مخفف كلمه Commercial به معني تجاري است.

طراحي سايت چيست؟
وب از HTTP براي انتقال داده ها و به اشتراك گذاري اطلاعات استفاده مي كند و مرورگرهايي مانند Internet Explorer ، Google Chrome يا Mozilla Firefox براي دسترسي به اسناد وب يا صفحات وب متصل از طريق لينك ها استفاده ميكنند و به شما نمايش ميدهند.

اصطلاحات وب
HTML كه مخفف Hypertext Markup Language است، يك زبان نشانه گذاري مي باشد كه از آن براي پياده سازي و ايجاد يك سايت استفاده مي شود. از جمله توانايي هاي html ايجاد ساختار و صفحه و ايجاد لينك به هم يا منابع ديگر را دارد.
URL ( Uniform Resource Locator) URL يك نوع “آدرس” منحصر به فرد براي هر منبع در وب است ، مي تواند آدرس يك صفحه وب يا يك فايل تصويري باشد.
HTTP (پروتكل انتقال متن) اجازه مي دهد تا اسناد HTML درخواست شود و از طريق اينترنت بين مرورگرها و سرورهاي وب منتقل شود.
وب سرور رايانه اي است كه در آن فايلهايي ذخيره مي شوند كه با استفاده از HTTP مي توان از طريق اينترنت به آنها دسترسي داشت.
فضاي ميزباني وب يا هاست، فضا يا محلي است كه داده ها، اطلاعات و اجزاي كل وب سايت در آن ذخيره مي شود زيرا ميزبان متشكل از گروهي از سرورها يا سرورها است كه به صورت شبانه روزي كار مي كنند و تمام وقت به اينترنت متصل هستند..

دامنه چيست؟
آدرس وب سايت چيست: دامنه، آدرس وب سايت شماست كه آن را از بقيه سايتهاي موجود در اينترنت متمايز مي كند زيرا هر وب سايت آدرس دامنه خاص خود را دارد و اغلب به شرح زير است: www.mydomain.com و آدرس دامنه مورد نظر شما مي توانند هر نامي كه شما ميخواهيد باشند، البته به شرطي كه از قبل توسط فرد ديگري آن نام دامنه، ثبت نشده باشد.

تفاوت وب سايت و وبلاگ چيست؟
تقريبا ميتوان گفت كه تفاوت بنيادي بين وب سايت و وبلاگ وجود ندارد، تنها تفاوت از لحاظ ماهيت محتوا، نوع كاربري بوده بعنوان مثال، وب سايت بيشتر اوقات فقط از صفحات ايستا تشكيل شده است، يعني آنها صفحاتي هستند كه حاوي محتواي ثابت هستند و در بيشتر موارد بروزرساني نمي شوند. براي مثال يك سايت فروشگاهي را در نظر بگيريد كه در آن، تعدادي محصول بفروش ميرسد و هر محصولي يك يا چند تصوير دارد و يك توضيح كوتاه و نيز مشخصات فني و قيمت و …. اين صفحه از يك وب سايت فروشگاهي يكبار ايجاد مي شود و به ندرت پيش مي آيد كه تغييرات يا اصلاحات اساسي در آن صورت گيرد ولي يك وبلاگ هميشه در حال بروزرساني، ويرايش، مطالب و مقالات جديد يا آموزش مي باشد و قطعا ديديد كه مثلا يك سايت فروشگاهي يك بخش دارد بنام وبلاگ، يا اخبار و مقالات و يا دانشنامه كه در اصل راجع به پيرامون محصولاتي كه ارائه ميدهد مقالاتي در آن منتشر ميشود و به صورت منظم يا نا منظم در طول زمان به محتواي آنها افزوده خواهد شد.

انواع وب سايت
وب سايت ها انواع مختلف دارند كه هر شركت يا فرد دسته بندي هاي مختلفي براي آن ايجاد ميكنند. ما در اينجا به 3 نوع از اين دسته بندي پرداختيم:

وب سايت فروشگاهي
فروشگاه اينترنتي به سايتي ميگوييم كه در آن محصولات يا خدماتي را به فروش ميرسانند و امكاناتي مانند داشتن سبد خريد، داشتن درگاه بانكي و امكان پرداخت اينترنتي، امكان مشاهده محصول همراه با تصاوير و مشخصات فني و قيمت و امكانات ديگري كه ميتوانيد به صورت مفصل اين مقاله را درباره امكانات يك سايت فروشگاهي بخوانيد.

وب سايت فروشگاهي چيست
وب سايت فروشگاهي چيست
وب سايت شركتي
سايت شركتي جنبه معرفي يك كمپاني يا شركت را دارد كه در آن فعاليت ها و پروژه هاي يك شركت را به نمايش مي گذارند. از امكانات يك سايت شركتي ميتوان به گالري تصاوير، صفحه درباره شركت، صفحات تماس با ما و نيز بخشي براي معرفي پروژه ها و خدمات بهمراه تصوير و ويدئو اشاره كرد.

وب سايت شركتي چيست
وب سايت شركتي چيست
وب سايت نمايش محصول
سايت محصول محور، مانند سايت فروشگاهي مي باشد با اين تفاوت كه امكان پرداخت اينترنتي و درگاه بانكي وجود ندارد و در اين نوع سايت ها به معرفي محصول بهمراه تصاوير و مشخصات فني، دسته بندي محصولات مختلف در گروه هاي متنوع و … مي پردازند.

مرورگر وب چيست؟
وب سايت ها از طريق مرورگرهاي وب قابل دسترسي هستند. يك مرورگر وب يك برنامه كامپيوتري است كه قادر به دانلود و نمايش فايل ها و اجزاي تشكيل دهنده وب سايت مي باشد. مرورگرهاي وب محبوب مانند گوگل كروم، موزيلا، فايرفاكس، اينترنت اكسپلورر و سافاري همه قادر به خواندن و تفسير نام دامنه مي باشند

آدرس دامنه (براي مثال paydarsamane.ir) در قسمت بالاي صفحه مرورگر وارد مي شود كه اين مرورگرها فايل هاي لازم براي نمايش اين وبسايت ها را از وب سرور درخواست كرده و تحويل ميگيرند و آنها را بر روي صفحه خود به شكل يك وب سايت نمايش مي دهند. در شكل زير وب سايت قديمي شركت پايدار سامانه كه فعاليت آن در زمينه طراحي سايت، سامانه هاي تحت وب، سئو و بهينه سازي موتورهاي جستجو و در يك كلام هر آنچه كه مربوط به بازاريابي اينترنتي مي شود را مشاهده مي نماييد.

مرورگر Internet explorer
وب سرور چيست؟
وب سرور سيستمي است كه وظيفه آن، پاسخ به درخواست مرورگر وب و ارسال صفحات وب به كاربران مي باشد وب سايت ها و اسناد و پرونده هاي مرتبط با آن در وب سرورها ذخيره مي شوند. وقتي يك نام دامنه را در مرورگر وب خود تايپ ميكنيد، مرورگر شما درخواستي را براي يك وب سرور كه در آن فايلهاي وب سايت قرار گرفته است، ارسال مي كند. مرورگر شما اين فايل ها، تصاوير يا فيلم ها را دانلود مي كند و آنها را بر روي صفحه نمايش مي دهد. مقاله وب سرور چيست اطلاعات بيشتري در اين زمينه به شما مي دهد كه مي توانيد مطالعه بفرماييد.


شركت طراحي وب سايت چيست
به شركتي كه حوزه فعاليت آن طراحي صفحات وب و نيز طراحي و پياده سازي سامانه هاي تحت وب مي باشد شركت طراحي سايت ميگوييم و از اين شركت انتظار داريم باتوجه به انتظارات و نيازمنديهاي ما، وب سايتي را طراحي كنند كه به نيازهاي ما پاسخ دهد و پس از طراحي آن، مسوليت پشتيباني فني از وب سايت ما را بپذيرند.

طراحي و پياده سازي وب سايت
در پيش تر درباره انواع وب سايت صحبت كرديم كه وب سايتهاي شركتي، نمايش محصول و فروشگاه اينترنتي بستگي به نياز و كاربرد متفاوت مي باشند، حالا ميخواهيم درباره دو روش براي طراحي و پياده سازي اين وب سايتها صحبت كنيم.

طراحي سايت اختصاصي
طراحي وب سايت اختصاصي يعني وب سايتي كه متناسب با نياز و امكانات كارفرما طراحي ميشود، چه از نظر فرانت اند(Frontend) و چه از نظر بك اند(Backend) ميتوان خط به خط كدنويسي كرد و دقيقا ايده اي كه در ذهن كارفرماست را پياده سازي نمود.

ممكن است كارفرما نياز داشته باشد كه كنترل پنل مديريت آن بسيار ساده و به دور از پيچيدگي و بدون امكانات اضافه اي داشته باشد. يكي از مزاياي طراحي اختصاصي اين است كه مدير سايت با منوهاي پيچيده و تو در تو مواجه نميشود و صرفا پياده سازي آن به نحوي خواهد بود كه فقط امكانات مورد نيازش را در پنل مديريت مشاهده مينمايد و هيچگونه امكان خراب كردن سايت و به هم ريختگي توسط مدير سايت وجود ندارد، چرا كه با ويرايش يك قسمت، خطاي انساني وجود نداشته و مدير سايت دقيقا كاري را انجام ميدهد كه انتظار دارد.

كاربري آسان در طراحي اختصاصي يكي از بزرگترين مزاياي آن ميباشد كه ۹۰درصد سيستمهاي مديريت محتوا اين سادگي را ندارند، علت آن هم اين است كه در سيستمهاي مديريت محتوا مثل وردپرس، كنترل پنل مديريت براي كل مشاغل و انواع سايتها با كاربري هاي متفاوت طراحي شده و هر كاربري بسته به نيازش بايد در بين منوهاي پيچيده و تو در تو، از بخشي از امكانات كه نياز دارد استفاده نمايد.

طراحي سايت با سيستمهاي مديريت محتوا (CMS)
سيستمهاي مديريت محتوا، به سيستمي ميگويند كه زيربناي آن توسط يك شركت يا تيم، با زبان برنامه نويسي PHP يا ASP.NET و هر زبان ديگري، برنامه نويسي شده است و فقط نياز به تغيير و مديريت محتواي سايت دارد. يكي از معتبرترين و معروف ترين اين CMS ها وردپرس (WordPress) و جوملا مي باشد.

مطلب مرتبط: آشنايي با فريم ورك هاي طراحي سايت

از مزاياي اين سيستمها ميتوان به كوتاه بودن زمان آماده سازي سايت و قيمت ارزان آن اشاره كرد ولي قطعا كسب و كاري كه يك وب سايت حرفه اي و قابل توسعه ميخواهد اين سيستم فقط ميتواند هزينه و وقت آن را تلف كرده و در پايان تصميم به طراحي يك سايت اختصاصي نمايد.

از معايب وردپرس يا هر سيستم مديريت محتوايي ميتوان به كنترل پنل پيچيده، قابليت توسعه دشوار، هزينه توسعه بالا و ضعف امنيتي وب سايت اشاره كرد.(البته نه به همين سادگي).

وب سايت چيست و چگونه كار مي كند
تاريخ انتشار نسخه اوليه: پانزدهم آبان 1396
مطالب مرتبط

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۳ مهر ۱۴۰۰ ] [ ۱۲:۳۳:۴۷ ] [ سردساز ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی